Wizerunek ekologicznej firmy – dlaczego OZE jest plusem?

Wizerunek ekologicznej firmy – dlaczego OZE jest plusem?

Jedną z podstaw udanego biznesu jest jego pozytywny wizerunek. Kształtowany może być różnie – np. jakością produktów i usług, profesjonalnym podejściem do każdego klienta, a także ciągłym rozwojem. I to właśnie do tej ostatniej grupy można zaliczyć ekologię. Do niedawna kojarzono ją głównie z wykorzystaniem surowców, które nie będą szkodzić środowisku, a także prawidłowym segregowaniem i przetwarzaniem odpadów. Obecnie jednak wiele się zmienia – ogólna świadomość ekologiczna, związana z produkcją i zużyciem energii, wzrosła. Wizerunek ekologicznej firmy stał się bardziej kompleksowy. Coraz większą rolę w tej kwestii, również w Polsce, zaczyna odgrywać OZE, a w kontekście energii elektrycznej – fotowoltaika.

Dbałość o środowisko

Firma, która decyduje się na produkcję “zielonej energii”, zyskuje jako działalność odpowiedzialna ekologicznie. Troska o naturę oraz ograniczanie negatywnego wpływu na środowisko, w kontekście ciągłej rozbudowy miast i wzrostu ilości zanieczyszczeń, zaczyna być postrzegana jako pozytywny aspekt działalności każdej firmy. Takie opinie można usłyszeć zwłaszcza w miastach, gdzie pojawia się duży problem ze smogiem. Warto pamiętać, że jest ich w Polsce bardzo wiele.

Innowacyjność

Na wizerunek ekologicznej firmy w dużej mierze składa się innowacyjność. Instalacje fotowoltaiczne, pompy ciepła czy inne urządzenia związane z OZE, nadal postrzegane są jako rozwiązania bardzo nowoczesne. W ten sposób można uwidocznić nastawienie firmy na rozwój, a także otwartość na nowe technologie. Jeżeli istnieją twarde dowody, że świadome korzystanie z zasobów środowiska przynosi firmie korzyści, również warto to pokazać.

Wizerunek ekologicznej firmy – giganci światowego rynku

Wiele firm, zwłaszcza na zachodzie Europy i w Stanach Zjednoczonych, postawiło na odnawialne źródła energii. Światowi giganci, tacy jak Apple czy Google dość regularnie informują o nowych inwestycjach w OZE, a także zamawianiu energii elektrycznej pochodzącej ze źródeł odnawialnych. W ten sposób całkowite zużycie jest równoważone ilością wyprodukowanej “zielonej” energii. Przykładów jednak nie musimy szukać za oceanem. Ciekawym wzorcem w tym zakresie jest IKEA, która zużycie prądu w swoich budynkach w Polsce równoważy produkcją z siłowni wiatrowych [1].

Fotowoltaika dla firm – dołącz do innych!

Jednak wielkie przedsiębiorstwa, które od lat kształtują swój wizerunek ekologicznej firmy, mogą nie przekonywać. Posiadają bowiem duże fundusze, które mogą na ten cel przeznaczyć. Warto jednak zwrócić uwagę, że coraz więcej polskich firm decyduje się na inwestycje w fotowoltaikę. Dobrym przykładem mogą być zakłady przetwórstwa spożywczego, które cechują się dużą energochłonnością – takie jak np. Tymbark czy Czanieckie Makarony. Na tym jednak jednak nie koniec. Na coraz dłuższej liście pojawiają się również nieduże zakłady produkcyjne z branży meblarskiej i odzieżowej.